Spelstrategi för Let it Ride

Inledningsvis behöver du lägga dig på en bekväm nivå med satsningarna för att du ska kunna spela många händer. Ju fler händer desto bättre, då du måste filtrera bort alla automatiska förluster som kommer med till exempel 2, 7, 9-händer och liknande. Let it Ride är ett uthållighetsspel där du behöver kvantitet för att hitta rätt nivå och möjliggöra de händer som består av kvalité. Alla händer (till och med de flesta) är inte vinnarhänder och det går inte att göra något med dem. Att chansa möjliggör bara att du förlorar chansningar vid senare och bättre tillfällen.

Vad är målet med spelet?

Det vi letar efter är händer med mål att få par, två par eller triss. Har du det från dina tre första kort, toppen! Bara att spela på. Men har du inget alls på dina tre kort är det oftast värt att dra tillbaka första budet. Även om du har 2-3 höga kort som inte är i par, då det inte säkerställer något utan bara ger dig en något högre risk att få utdelning.

Kort att satsa på

Tänk på att du behöver minst par i tior för vinst på par, så allt under tio är inte värt något om det inte finns överhängande chans på stege eller färg. Se det som en bonus om du har ett eller två höga kort och turar in ett par på sista kortet, istället för att satsa på att det är något som kommer hända. Oftast gör det inte det och då förlorar du en onödig satsning. Par ger en gånger pengarna, så ett tillbakadraget bud är värt lika mycket (men med säkerhet) jämfört med chansen att gå vinst eller förlust för en satsning. Enda tillfället det kan vara eftersträvansvärt att gå efter ett par är när du har tre höga kort (alltså tio eller över). Med tre olika höga kort är chansen att få vinnande par 50%, så chansa på första kortet. Antingen får du ett par och fortsätter, ett annat högt kort och har då chans på stege och fortsätter eller en miss och stannar.

Stanna eller chansa

Har du inget med fyra kort är det oftast värt att dra tillbaka även andra budet, om det inte finns en övervägande chans att vinna stort. Utsides stege eller färg är det du ska satsa på om du inte har något vid fyra kort. Har du en hel stege på 4 kort är det 1 på 6 att du får stege. Insides stegar är inte värt att satsa på, då chansen att träffa dem är hälften så stor som med utsides stegar.

Det gäller att ha ett ‘high reward, high risk’-tänk när du chansar. Chansa inte på att få par, triss eller två par! Högt par ger garanterad vinst, men det är också svårt att få utdelning på korten, så det enda sättet att vinna stort är genom att chansa. Utdelningen blir alltså för låg för att det statistiskt sett ska generera fördelar. Chansa bara för större summor. Chansar du på första kortet men inte har något, chansa aldrig på andra kortet. Drar du tillbaka på första men har chans på andra till något högre än triss kan det vara värt det, men det är en chansning som sagt. Chansa alltid om du har chans att vinna färgstegen, en vinst är värd så pass mycket där att det är värt risken.

Triss

3-kortsatsningar kan ge utrymme för ett mer vågat spel. Har du par (3-kortsatsningar kan även ha låga par, till skillnad från originalspelet) väger det inte upp satsningar, men har du minifärg eller ministege på 3-kortsatsningen kan du våga hålla kvar första satsningen, låta första kortet visas och ändå gå plus om du inte får en hand. Med ett lågt par finns dock chansen att få triss eller två par, men det är inte värt att satsa på dessa. Dra tillbaka första budet och om du har dina två par eller trissen på första kortet kan du låta sista budet ligga kvar, annars drar du tillbaka det också. Har du högt par från start är det bara att köra på, vet du att du kommer vinna finns ingen anledning att dra tillbaka bud.
Bonussatsningar är en fälla! Summan kanske ser liten ut, och det är den också. Men betänk att efter 50 händer har du förlorat flertalet satsningar i bonusen, till något som inte ger något tillbaka om du inte redan vinner.